LiPo priročnik, Miha Holc, avgust 2011
Objavljeno: 29 Avg 2011, 11:54
Pozdravljeni,
glede na to da aktivno spremljam dogajanja okoli LiPo akumulatorjev od njihovega samega začetka, bi vam rad na kratko predstavil LiPo akumulatorje, kako pravilno izbrati tip akumulatorje, kako se z njimi pravilno ravna ter ostale drobne nasvete kako lahko dosežete boljše zmogljivosti. Zato sem se odločil, ker sem opazil, da je podrobno poznavanje relativno slabo in vsakič vidim kakšen napihnjen LiPo...
Nekaj malega o meni za tiste, ki me ne poznate
Z modelarstvom sem se začel aktivno ukvarjati v 1992. Ves čas sem bolj ali manj tekmovalno aktiven, saj sem prepričanja, da so tekmovanja tista, ki prinašajo razvoj in najboljše izkušnje. Največ sem dosegel z modeli čolnov v kategorijah NAVIGA FSR-E, saj sem bil med leti 1995 in 2004 član slovenskih ekip na mednarodnih, evropskih in svetovnih prvenstvih. Osvojil sem pet naslovov svetovnega prvaka kot tudi nekaj bolj vidnih rekordov v hitrostnih modelih SAW v Evropi in Ameriki. Z letalstvom sem se začel ukvarjati v leta 2004 s tekmovalnimi modeli F5J in poleg DP osvojil tudi nekaj dobrih uvrstitev v pokalu Eurocup. Nekaj let kasneje sem se preizkusil tudi v tekmovalnem F3A letenju. Zadnji dve leti sem izšolal preko 50 modelarjev začetnikov. V klubu DMA Modra Ptica se trudim povečati zanimanje za tekmovanja in posameznikom maksimalno pomagati s svojimi izkušnjami.
Realne izkušnje z LiPo akumulatorji
V nekaj letih uporabe Lipo akumulatorjev in spremljanja trendov sem se odločil spisati prispevek o realnih izkušnjah o akumulatorjih. Samih osnov tule ne bom omenjal, saj naj bi jih vsi dobro poznali. Vseeno pa je tule link: viewtopic.php?t=8415
Moji viri informacij:
http://www.rcgroups.com in http://www.rc-network.de
http://www.elektromodellflug.de ter recimo tudi posamezne strani s testi kot so http://www.slowflyer.ch, ipd.
revije Aviator, Modell, ElektroModell , DMFV in Aufwind
LiPo akumulatorje ločimo glede na namembnost:
- Sprejemniški in oddajniški LiPo akumulatorji okoli 5C - visoka impendanca za dolgo življensko dobo, izredno malo samopraznenje, zato so brez problemov polni dlje časa...
- Pogonski akumulatorji (grobo) :
15C - 20C - lahki akumulatorji z najvišjo energijsko gostoto, za dolge letalne čase, po kvaliteti in ceni se tu akumulatorji lahko izjemno razlikujejo!!)
20C akumulatorji (tu je velika večina akumulatorjev danes, ampak so nihanja v masi, kvaliteti in prevsem ceni zopet gromozanska, za več faktorjev..., vseeno so to akumulatorji, ki so najbolj primerni za veliko večino modelarjev. Solidni akumulatorji so tudi do 20% lažji kot recimo 30C akumulatorji! )
20 - 30C (za srednje zmogljive modele z letalnimi časi okoli 5 minut)
30 - 40C (za visoko zmogljive modele kot so modeli helikopterjev/pilonov/hotlinerjev/impelerjev, motorni časi pri polni obremenitvi pod 3 minutami)
>40C (kljub kitajskim oznakam 45 in 65C je tu realno zelo malo tako akumulatorjev - npr. SLS APL 45C, ThunderPower 65C, Billowy Power X5 50C,....
Kaj lahko dandanes pričakujemo od solidnih pogonskih LiPo akumulatorjev ob primernem ravnanju?
- Enakost akumulatorjev v paketu tako po kapaciteti in notranji upornosti
- Realna "C" zmogljivost
- Življenska doba 200 ciklov ali več v roku do treh let
Poglejmo po vrsti:
Kaj je to primerno ravnanje?
- Ko akumulatorji niso v uporabi "store mode" 3.8 V/člen. Za daljše čase preko zime jih lahko zaprete v vrečko in date v hladilnik.
- Polne akumulatorje (4.2 V/člen) nikoli ne hranim dlje kot 24 ur. Večinoma jih napolnim nekaj ur prej. Daljše hranjenje v polnem stanju povečuje notranjo upornost (impendanco) akumulatorjev. Večinoma pa polnim na terenu in jih takoj uporabim ter dobim najboljše zmogljivosti.
- Polnim vedno s polnilnikom in balanserjem . Poceni polnilniki imajo izredno slabe elektronske komponente, in ne merijo točne napetosti - preizkusite svoj polnilnik z dobrim multimetrom, morda boste presenečeni (recimo polnilnik kaže 4.15V - ampak je dejanska napetost na akumulatorju že preko 4.2 V oziroma lahko rečemo, da je balansiranje prej razbalansiranje....)
- Nikoli ne praznim več kot 80 % realne kapacitete akumulatorja oziroma minimalno (!) okoli 3.65 V/člen pri mirovanju, raje vidim minimalno napetost 3.7V (problem pri slabših akumulatorjih so neenakosti členov v paketu!!)
- Uporabljam jih pri temperaturah nad 25°C , pazim, da jih ne pregrejem preko 50°C
- Večinoma polnim z 1C
- Nikoli ne praznim mrzlih lipo paketov pod 20 st. C - če je mrzlo jih prej segrejem na vsaj 30 st. C.
Še vedno primerno ravnanje
- Na terenu zaradi prihranka časa polnim od 3 do 5C, po možnosti kar paralelno, da prihranim še več časa! Zmogljiv polnilnik se tu še kako obrestuje!
- Ko sem na terenu naredim tudi po 4 polnjenja na dan v kolikor je to mogoče.
- Pri zmogljivih modelih s praznilnimi tokovi >40C jih praznim samo do ca 60 % kapacitete. Pri zmogljivih modelih vedno pogrejem akumulatorje nad 30 st. C.
- Enakost akumulatorjev v paketu tako po kapaciteti in notranji upornosti
Problem, ki ga ne more rešiti tudi najboljši balanser. Posebej v treh in več celičnih paketih se srednje celice zaradi povečane temperature bolj praznijo. Načeloma to omili 80% pravilo , vendar slabši akumulatorji začnejo pešati po 50 ciklih. Torej moramo iti na 70% ali 60%, kar pa že pomeni drastično krajše čase letenja... razen če si lahko privoščimo težke akumulatorje. Zato je tu bolj smotrno kupovanje manjših paketov - recimo namesto 4S 2+2S, 6S - 3+3S itd. Manjše pakete lahko uporabimo v manjših modelih...
- Realna "C" zmogljivost
Ker si želimo modelarji dandanes prihraniti marsikateri EUR radi naročamo poceni akumulatorje iz HK. Medtem ko začetnikom to ustreza, saj se hitro lahko zgodi poškodoba akumulatorja ali prepraznjenje, malo bolj izkušeni hitro ugotovimo, da akumulatorjem prehitro poide sapa če hočemo leteti malo več. Tukaj se dandanes vrti večinoma samo okoli marketinga. Kitajci so nas popolnoma pokvarili, saj imajo svoja merila. Če akumulator zdrži enkratno praznenje pri danem Cju potem je načeloma deklariran za to oznako, pa četudi gre potem v smeti... ampak v zadnjem času je še to daleč od realnosti. 45C akumulatorji so po številnih testih realno 25C, ipd.
Recimo test solidnih 20C akuulatorjev 2011: http://elektromodellflug.de/sls-apl_20c+.html , malo starejši, vendar precej drugačen test: http://slowflyer.ch/downloads/tn06007.pdf
- Življenska doba 200 ciklov ali več v roku do treh let
Realno so v Sloveniji zelo redki modelarji, ki letijo tako veliko, vendar so njihove izkušnje najbolj dragocene. Prej akumulator zaradi slabega ravnanja izgubi na kapaciteti in ima povečano impendanco. Dejansko pa je tako, da nam Lipo akumulatorji omogočajo letenje tudi večkrat na dan brez izgube na moči. Zato si le privoščite dobre in hitre polnilnike ter letite čim več. Veliko bolje pa kot da akumulatorji stojijo na polici oz hladilniku... http://slowflyer.ch/downloads/lagerstab ... tokoll.pdf
Katere akumulatorje vam torej priporočam? V bistvu ne bi rad delal reklamo za nobeno firmo. Če pa že, bi omenil zelo solidne akumulatorje Billowy Power, ki jih pri nas prodaja Matic http://www.modelar.si .
"Zmedeni modelarji"
Skoraj vsak teden dobim klic kakšnega modelarskega kolega, ki me sprašuje za nasvet katere akumulatorje naj naroči iz vsem dobro znane spletne trgovine iz Hong Konga - Hobbyking.com. Zelo nerad svetujem o izbiri, saj se rado dogaja, da kvaliteta niha. Nekateri so svojimi akumulatorji zadovoljni, drugi (tudi sam) pa lahko na momente zelo razočarani. Zanekrat lahko samo rečem, da mi vsi akumulatorji razen Rhino 40C po enem letu kažejo visoke impendance. Nanotech so malo razočaranje. Solidni so 40C 1800mAh Turnigy, za majhne porabe pri 10 - 15C s sunki do 25C pa 2200 20C Turnigy. Akumulatorje pred opravljenimi 100 cikli prej prodam / šenkam ali pa gredo v smeti.
Kakšne akumulatorje pravzaprav potrebujem za napajanje svojega modela?
20C za večino potreb , če teh 20C res drži! Še enkrat je potrebno poudariti, da oznaka 20C trajne obremenitve pomeni, da lahko akumulator brez posledic spraznemo v pičlih treh minutah!
Zgodbice
65C akumulatorji
Ameriški XPS za svoje 65C akumulatorje v navodila piše:
The problem with the 65C chemistry is that although performance is extreme, the maintenance is extremely high. You must charge right before use. If you charge them the night before, they will begin to swell. If you don't store them with 3.75v or less, they will begin to swell. If you store them in a location with an average temperature of >90 degrees F, they will begin to swell. Our 30C and 45C cells did not have these same characteristics. We are moving to another cell technology that is similar to our original cells. These are 70C (yes, really) with a 12C charge.
Dejstvo je, da imejte akumulatorje čim manj časa polne in čim manj časa prazne in jih hranite pri nižji temperaturi.
Paralelno polnjenje z uničenimi povezavami na balanserski ploščici
Boštjan je uspel napihniti kar nekaj paketov preden je ugotovil kaj je narobe. Polnil je vedno vzporedno, prvi priključek na ploščici je bil vedno OK, ostali pa so imeli posmojene povezave.... zato pozor!
Piskači in izklopi regulatorjev
Tudi t.i. visoka napetost izklopa 3.3V/člen ni visoka, saj je to že popolnoma prazen Lipo! V nekaj 10 ciklih lahko tako uničite akumulatorje. Nekateri ugotovijo, da se da z modelom "cjazit" tudi kako minuto ali dlje več, če se leti z majhnim plinom oz samo toliko da leti. Smrt za Lipo!
Slabe interne povezave
Nekateri akumulatorji imajo zelo slabe interne povezave oz so posamezni členi med seboj slabo spajkani. Pri večjih tokovnih obremenitvah lahko povezava popusti, posledice so lahko od uničenega akumulatorja do celotnega modela. Zato pozor pri hitrejših modelih da ne bo prišlo do nevarnega nevodenega projektila!!
Lep pozdrav,
Miha Holc
glede na to da aktivno spremljam dogajanja okoli LiPo akumulatorjev od njihovega samega začetka, bi vam rad na kratko predstavil LiPo akumulatorje, kako pravilno izbrati tip akumulatorje, kako se z njimi pravilno ravna ter ostale drobne nasvete kako lahko dosežete boljše zmogljivosti. Zato sem se odločil, ker sem opazil, da je podrobno poznavanje relativno slabo in vsakič vidim kakšen napihnjen LiPo...
Nekaj malega o meni za tiste, ki me ne poznate
Z modelarstvom sem se začel aktivno ukvarjati v 1992. Ves čas sem bolj ali manj tekmovalno aktiven, saj sem prepričanja, da so tekmovanja tista, ki prinašajo razvoj in najboljše izkušnje. Največ sem dosegel z modeli čolnov v kategorijah NAVIGA FSR-E, saj sem bil med leti 1995 in 2004 član slovenskih ekip na mednarodnih, evropskih in svetovnih prvenstvih. Osvojil sem pet naslovov svetovnega prvaka kot tudi nekaj bolj vidnih rekordov v hitrostnih modelih SAW v Evropi in Ameriki. Z letalstvom sem se začel ukvarjati v leta 2004 s tekmovalnimi modeli F5J in poleg DP osvojil tudi nekaj dobrih uvrstitev v pokalu Eurocup. Nekaj let kasneje sem se preizkusil tudi v tekmovalnem F3A letenju. Zadnji dve leti sem izšolal preko 50 modelarjev začetnikov. V klubu DMA Modra Ptica se trudim povečati zanimanje za tekmovanja in posameznikom maksimalno pomagati s svojimi izkušnjami.
Realne izkušnje z LiPo akumulatorji
V nekaj letih uporabe Lipo akumulatorjev in spremljanja trendov sem se odločil spisati prispevek o realnih izkušnjah o akumulatorjih. Samih osnov tule ne bom omenjal, saj naj bi jih vsi dobro poznali. Vseeno pa je tule link: viewtopic.php?t=8415
Moji viri informacij:
http://www.rcgroups.com in http://www.rc-network.de
http://www.elektromodellflug.de ter recimo tudi posamezne strani s testi kot so http://www.slowflyer.ch, ipd.
revije Aviator, Modell, ElektroModell , DMFV in Aufwind
LiPo akumulatorje ločimo glede na namembnost:
- Sprejemniški in oddajniški LiPo akumulatorji okoli 5C - visoka impendanca za dolgo življensko dobo, izredno malo samopraznenje, zato so brez problemov polni dlje časa...
- Pogonski akumulatorji (grobo) :
15C - 20C - lahki akumulatorji z najvišjo energijsko gostoto, za dolge letalne čase, po kvaliteti in ceni se tu akumulatorji lahko izjemno razlikujejo!!)
20C akumulatorji (tu je velika večina akumulatorjev danes, ampak so nihanja v masi, kvaliteti in prevsem ceni zopet gromozanska, za več faktorjev..., vseeno so to akumulatorji, ki so najbolj primerni za veliko večino modelarjev. Solidni akumulatorji so tudi do 20% lažji kot recimo 30C akumulatorji! )
20 - 30C (za srednje zmogljive modele z letalnimi časi okoli 5 minut)
30 - 40C (za visoko zmogljive modele kot so modeli helikopterjev/pilonov/hotlinerjev/impelerjev, motorni časi pri polni obremenitvi pod 3 minutami)
>40C (kljub kitajskim oznakam 45 in 65C je tu realno zelo malo tako akumulatorjev - npr. SLS APL 45C, ThunderPower 65C, Billowy Power X5 50C,....
Kaj lahko dandanes pričakujemo od solidnih pogonskih LiPo akumulatorjev ob primernem ravnanju?
- Enakost akumulatorjev v paketu tako po kapaciteti in notranji upornosti
- Realna "C" zmogljivost
- Življenska doba 200 ciklov ali več v roku do treh let
Poglejmo po vrsti:
Kaj je to primerno ravnanje?
- Ko akumulatorji niso v uporabi "store mode" 3.8 V/člen. Za daljše čase preko zime jih lahko zaprete v vrečko in date v hladilnik.
- Polne akumulatorje (4.2 V/člen) nikoli ne hranim dlje kot 24 ur. Večinoma jih napolnim nekaj ur prej. Daljše hranjenje v polnem stanju povečuje notranjo upornost (impendanco) akumulatorjev. Večinoma pa polnim na terenu in jih takoj uporabim ter dobim najboljše zmogljivosti.
- Polnim vedno s polnilnikom in balanserjem . Poceni polnilniki imajo izredno slabe elektronske komponente, in ne merijo točne napetosti - preizkusite svoj polnilnik z dobrim multimetrom, morda boste presenečeni (recimo polnilnik kaže 4.15V - ampak je dejanska napetost na akumulatorju že preko 4.2 V oziroma lahko rečemo, da je balansiranje prej razbalansiranje....)
- Nikoli ne praznim več kot 80 % realne kapacitete akumulatorja oziroma minimalno (!) okoli 3.65 V/člen pri mirovanju, raje vidim minimalno napetost 3.7V (problem pri slabših akumulatorjih so neenakosti členov v paketu!!)
- Uporabljam jih pri temperaturah nad 25°C , pazim, da jih ne pregrejem preko 50°C
- Večinoma polnim z 1C
- Nikoli ne praznim mrzlih lipo paketov pod 20 st. C - če je mrzlo jih prej segrejem na vsaj 30 st. C.
Še vedno primerno ravnanje
- Na terenu zaradi prihranka časa polnim od 3 do 5C, po možnosti kar paralelno, da prihranim še več časa! Zmogljiv polnilnik se tu še kako obrestuje!
- Ko sem na terenu naredim tudi po 4 polnjenja na dan v kolikor je to mogoče.
- Pri zmogljivih modelih s praznilnimi tokovi >40C jih praznim samo do ca 60 % kapacitete. Pri zmogljivih modelih vedno pogrejem akumulatorje nad 30 st. C.
- Enakost akumulatorjev v paketu tako po kapaciteti in notranji upornosti
Problem, ki ga ne more rešiti tudi najboljši balanser. Posebej v treh in več celičnih paketih se srednje celice zaradi povečane temperature bolj praznijo. Načeloma to omili 80% pravilo , vendar slabši akumulatorji začnejo pešati po 50 ciklih. Torej moramo iti na 70% ali 60%, kar pa že pomeni drastično krajše čase letenja... razen če si lahko privoščimo težke akumulatorje. Zato je tu bolj smotrno kupovanje manjših paketov - recimo namesto 4S 2+2S, 6S - 3+3S itd. Manjše pakete lahko uporabimo v manjših modelih...
- Realna "C" zmogljivost
Ker si želimo modelarji dandanes prihraniti marsikateri EUR radi naročamo poceni akumulatorje iz HK. Medtem ko začetnikom to ustreza, saj se hitro lahko zgodi poškodoba akumulatorja ali prepraznjenje, malo bolj izkušeni hitro ugotovimo, da akumulatorjem prehitro poide sapa če hočemo leteti malo več. Tukaj se dandanes vrti večinoma samo okoli marketinga. Kitajci so nas popolnoma pokvarili, saj imajo svoja merila. Če akumulator zdrži enkratno praznenje pri danem Cju potem je načeloma deklariran za to oznako, pa četudi gre potem v smeti... ampak v zadnjem času je še to daleč od realnosti. 45C akumulatorji so po številnih testih realno 25C, ipd.
Recimo test solidnih 20C akuulatorjev 2011: http://elektromodellflug.de/sls-apl_20c+.html , malo starejši, vendar precej drugačen test: http://slowflyer.ch/downloads/tn06007.pdf
- Življenska doba 200 ciklov ali več v roku do treh let
Realno so v Sloveniji zelo redki modelarji, ki letijo tako veliko, vendar so njihove izkušnje najbolj dragocene. Prej akumulator zaradi slabega ravnanja izgubi na kapaciteti in ima povečano impendanco. Dejansko pa je tako, da nam Lipo akumulatorji omogočajo letenje tudi večkrat na dan brez izgube na moči. Zato si le privoščite dobre in hitre polnilnike ter letite čim več. Veliko bolje pa kot da akumulatorji stojijo na polici oz hladilniku... http://slowflyer.ch/downloads/lagerstab ... tokoll.pdf
Katere akumulatorje vam torej priporočam? V bistvu ne bi rad delal reklamo za nobeno firmo. Če pa že, bi omenil zelo solidne akumulatorje Billowy Power, ki jih pri nas prodaja Matic http://www.modelar.si .
"Zmedeni modelarji"
Skoraj vsak teden dobim klic kakšnega modelarskega kolega, ki me sprašuje za nasvet katere akumulatorje naj naroči iz vsem dobro znane spletne trgovine iz Hong Konga - Hobbyking.com. Zelo nerad svetujem o izbiri, saj se rado dogaja, da kvaliteta niha. Nekateri so svojimi akumulatorji zadovoljni, drugi (tudi sam) pa lahko na momente zelo razočarani. Zanekrat lahko samo rečem, da mi vsi akumulatorji razen Rhino 40C po enem letu kažejo visoke impendance. Nanotech so malo razočaranje. Solidni so 40C 1800mAh Turnigy, za majhne porabe pri 10 - 15C s sunki do 25C pa 2200 20C Turnigy. Akumulatorje pred opravljenimi 100 cikli prej prodam / šenkam ali pa gredo v smeti.
Kakšne akumulatorje pravzaprav potrebujem za napajanje svojega modela?
20C za večino potreb , če teh 20C res drži! Še enkrat je potrebno poudariti, da oznaka 20C trajne obremenitve pomeni, da lahko akumulator brez posledic spraznemo v pičlih treh minutah!
Zgodbice
65C akumulatorji
Ameriški XPS za svoje 65C akumulatorje v navodila piše:
The problem with the 65C chemistry is that although performance is extreme, the maintenance is extremely high. You must charge right before use. If you charge them the night before, they will begin to swell. If you don't store them with 3.75v or less, they will begin to swell. If you store them in a location with an average temperature of >90 degrees F, they will begin to swell. Our 30C and 45C cells did not have these same characteristics. We are moving to another cell technology that is similar to our original cells. These are 70C (yes, really) with a 12C charge.
Dejstvo je, da imejte akumulatorje čim manj časa polne in čim manj časa prazne in jih hranite pri nižji temperaturi.
Paralelno polnjenje z uničenimi povezavami na balanserski ploščici
Boštjan je uspel napihniti kar nekaj paketov preden je ugotovil kaj je narobe. Polnil je vedno vzporedno, prvi priključek na ploščici je bil vedno OK, ostali pa so imeli posmojene povezave.... zato pozor!
Piskači in izklopi regulatorjev
Tudi t.i. visoka napetost izklopa 3.3V/člen ni visoka, saj je to že popolnoma prazen Lipo! V nekaj 10 ciklih lahko tako uničite akumulatorje. Nekateri ugotovijo, da se da z modelom "cjazit" tudi kako minuto ali dlje več, če se leti z majhnim plinom oz samo toliko da leti. Smrt za Lipo!
Slabe interne povezave
Nekateri akumulatorji imajo zelo slabe interne povezave oz so posamezni členi med seboj slabo spajkani. Pri večjih tokovnih obremenitvah lahko povezava popusti, posledice so lahko od uničenega akumulatorja do celotnega modela. Zato pozor pri hitrejših modelih da ne bo prišlo do nevarnega nevodenega projektila!!
Lep pozdrav,
Miha Holc