Stran 1 od 13

ABC negovanje in vzdrževanje LiPo akumulatorjev

Objavljeno: 02 Jan 2006, 12:54
Napisal/-a mihah
V aktualni reviji Elektro Modell 01/06

Slika

je v članku "Lipos löten, messen und fliegen" avtorja Dieter Meierja, zanimiv povzetek, ki ga je vredno objaviti tudi tule in pripeti na vrh!

Namreč kot marsikateri izmed nas uporabnikov LiPo že vemo, potrebujejo tudi LiPo akumulatorji začetnih nekaj ciklov, preden začnejo delovati pod polnimi obremenitvami.

Avtor se sklicuje na bogate izkušnje elektro F3A pilotov, vendar še posebej poudarja, da se na žalost tovrstne izkušnje še niso prenesle na splošne nasvete in v dobrobit vseh ostalih LiPo uporabnikov.

Če ste se morda spraševali, zakaj vaši (pre)dragi LiPoti nikoli niso dosegali polnih kapacitet, ali pa so postale "mimozice" po nekaj 10 ciklih... si preberite in dobro zapomnite nasvete. Kasneje bom dodal tudi moje lastne izkušnje in nasvete tako, da bodo prispeveki res vsebovali tiste informacije, ki se jih najbolj potrebuje.


1. Sestavljanje paketa oz že konfekcionirani paketi LiPo akumulatorjev.

Primer konfekcioniranega paketa akumulatorjev s priključkom za balancer:

Slika

Pred prvim polnjenjem je akumulatorje zaželjeno priklopiti na balancer. Nadaljna polnjenja naj venomer potekajo le preko balancerja, še posebno akumulatorski paketi 3S, 4S, 5S, itd...

Slika

Primer zelo dobrega in cenovno ugodnega balancerja do 5S.

2. prvo polnjenje naj se izvede pri C/2. To pomeni na primeru 2000 mAh akumulatorjev tok 1 A. Polnjenje

Prvo praznjenje naj bo okoli 3C (pri 2000 mAh akujih okoli 6 A) in naj se preneha pri ca 3.3 V/akumulator.

Nadaljna polnjenja naj bodo prav tako na 1/2 C.

Praznjenja pa vedno do 3.3 oz 3.2 V/akumulator in sicer takole:

Drugo in tretje pri ~5-6 C (za 10 C akuje), četrto in peto pri ~7-8 C (za 20C akuje).

Po teh začetnih ciklih je akumulator pripravljen za uporabo v modelu (seveda s primernim pogonom...)!

Ne pozabite na zaželjenost, pri večjih paketih pa nujnost balancerja!



Se nadaljuje...

Objavljeno: 02 Jan 2006, 13:08
Napisal/-a Brane
Ravno danes sem tole prebral, se pa sprašujem če je dobro tudi če praznilnega toka ne povečuješ, ker nekako nimam prave ideje kako bi to naredil, saj mi polnilec 3S paketa ne prazni z dovolj toka za dosego 5 ali celo 8C :-k

Objavljeno: 02 Jan 2006, 14:28
Napisal/-a mihah
Odgovor: Zakaj polnilec? Avtomobilske žarnice oz upori so bolj priročni.

Objavljeno: 05 Jan 2006, 00:13
Napisal/-a mihah
Kratko nadaljevanje:

Kratek in jedrnat odgovor na zelo pogosto vprašanje:

Kako dobiti kar se da dolgo življenjsko dobo iz mojih LiPo akumulatorjev oz paketa?


Preden se začnemo pogovarjati o tem, se moramo, da LiPo tehnika napreduje z izrednimi koraki. Začelo se je že kar nekaj let nazaj, ampak predlansko, posebej pa lansko leto je bil narejen občuten porast:

- boljše zmogljivosti (energijska gostota, tokovne zmožnosti)
- povečana varnost (polnilniki, priključki za posamezno polnjenje, balanserji)
- boljša vzdržljivost (pričakujemo lahko večje število ciklov pri enakih obremenitvah)

- vedno večje število proizvajalcev pomeni večjo konkurenco in posledično padanje cen (čeprav bodo letos nekatere izjeme - preveliko povpraševanje, premajhna kapaciteta proizvodnje -> višanje cen!!!)

Predvsem je še nekaj: Lansko in deloma tudi predlansko leto, še bolj pa bo to očitno letos in vnaprej - modelarji smo in bomo žrtve agresivnega t.i. "C" in "mAh" marketinga.

Če dandanes gledamo na 20 C akumulatorje, kot nekaj povsem "običajnega" (čeprav to zmore dejansko le nekaj tipov akumulatorjev - manj kot je prstov na roki), že zasledimo 30, celo 40 C.

Več o tem kasneje.


Po domače povedano, strjena"zlata" pravila dolge življenske dobe* (600 - 700 ciklov, lahko tudi več, tja do 1000!):

- preberi si prvi post
- polnjenje 0.5 C, polnimo na LiIon program - 4.1 V/celico. Dokazano je, da tudi polnjenje čisto do "konca", t.j. 4,25 V/celico "škoduje". Pri vsakem polnjenju se "izgubi" nekaj kapacitete v ireverzibilnem procesu.
- Pod obremenitvijo čim manjkrat iti pod 3.3 V oz 3.2 V/aku. 3 V oz res minimalna meja je 2.75 V/aku velja za absolutni minimum! Pod to mejo trajno poškodujemo akumulator!

- Čim manjše tokovne obremenitve (za svojo uporabo si izberemo tokovno dovolj zmogljiv akumulator - če je npr 10 C 1000 mAh, ga obremenjujemo trajno s 5 C oz podobno)
- Med praznjenjem ga ne pustimo, da se akumulator segreje ga nad 45 st. C (kritična meja 60 st. C)


* Življenska doba - padec kapacitete na 80 % nazivne kapacitete.

Pri tovrstnem ravnanju moramo vedeti, da ne smemo gledati toliko na performanse in kapaciteto.

Hint: Če nam masa in mere akumulatorja ne izgrajo večje vloge si na začetku kupimo nekoliko bolj kapacitiven in uveljavljen akumulator višje C zmogljivosti (in seveda dražji) in ga praznimo z enakim tokom, kot bi manjšega.

Primer:

Potreba: 900-1000 mAh, 20 C
Kupimo: 1800 maH, 15-20 c


O shranjevanju in še čem pa kdaj drugič. Zlata pravila bom tudi dopolnjeval oz spreminjal, glede na splošno znane izkušnje modelarjev.

Objavljeno: 05 Jan 2006, 06:00
Napisal/-a Andrej Petrovčič
Vprašanje: Kaj lahko naredim, če moj 3s akumulator nima priključkov za balanser ?

Objavljeno: 05 Jan 2006, 07:33
Napisal/-a Brane
Naciniš si jih 8) oz natančneje, paketku slečeš termo skrčko, da prideš do kontaktov vsake celice posebej in priključke za balanserje naciniš gor, podobno kot s priključki za kekce 8) Potem spet vtakneš v termoskrčko. Seveda uporabiš priključke, ki ti pašejo na balanser. To je stvar na katero sem najbolj jezen :evil: več različnih vrst konektorjev za balanserje, tako da si bom moral narediti adapterje za različne priključke, kajti sedaj je vedno več paketkov s priključki že opremljenih, da ne bom zaradi priključkov vezan da kupujem Lipote samo določene ga proizvajalca #-o [-X

Objavljeno: 19 Jan 2006, 09:17
Napisal/-a bwild
Miha !

Schulze priporoča dolžino kabla od polnilca do celic 25 cm in presek 2.5mm2. Kaj naj bi se spremenilo zaradi podaljšanja povezave -polnilec-balancer-celice / ker to znese 50 cm ali več? Različni preseki kablov?

Pozdrav

Borut W.

Objavljeno: 19 Jan 2006, 11:37
Napisal/-a kos
Andrej Petrovèiè napisal/-a:Vprašanje: Kaj lahko naredim, èe moj 3s akumulator nima prikljuèkov za balanser ?
zalotaj na vsako celico posebej BEC kabel, kupi Orbit 5-pack balancer (ki ima ze 5 bec kablov namontiranih) in povezi 3 BEC kable z akkupacka z 3 BEC kabli iz Orbit balancerja.

Objavljeno: 23 Avg 2006, 22:57
Napisal/-a Odisej
Mene pa zanima sledeče: na vrhu piše, da je minimalna napetost na celico 3,3V, torej nekje slabih 10V za 3s paket... Zdej pa: ali je ta napetost mišljena pod obremenitvijo ali ne? Ker namreč sem meril napetost med delovanjm motorja, in je dokaj kmalu (pri polnem gasu) padla pod 10V, ko sem da dal na nekje 50% je šla pa nazaj na slabih 11V...
Imam pa nekje 28-30A porabe, celice pa so 3000mAh 12/16C.


lp

Objavljeno: 23 Avg 2006, 23:28
Napisal/-a Slowfly
Pozorno preberi vse kar piše "na vrhu".

Objavljeno: 27 Avg 2006, 20:51
Napisal/-a mihec87
Mene pa samo zanima na koliko naj nastavim polnilec ce so celice li-po kokam 640hd polnilec pa power peak ultimate li..

In sedaj baterije imajo kapaciteto 640mah polnilec pa lahko nastavljam po 50mah torej imam na voljo dve vrednosti 600mah ter 650mah katero izberem?

Zanima me se tudi kaj vec o hranjenju baterij.

Objavljeno: 27 Avg 2006, 20:59
Napisal/-a mucek
Vedno raje manj kot preveč - torej 600mA ali še manj, sploh za prva polnjenja...

Lp, Grega

Objavljeno: 12 Okt 2006, 06:52
Napisal/-a Električar
Ali je tudi po začetnih ciklih LiPo celice še vedno dobro polniti zgolj z 1/2 C ali je povsem v redu, če se polnejo z 1C. V mislih imam predvsem nove generacije celice, ki zmorejo 20C trajno oziroma 30C kratkotrajno?

Objavljeno: 15 Okt 2006, 08:13
Napisal/-a Brane
Električar napisal/-a:Ali je tudi po začetnih ciklih LiPo celice še vedno dobro polniti zgolj z 1/2 C ali je povsem v redu, če se polnejo z 1C. V mislih imam predvsem nove generacije celice, ki zmorejo 20C trajno oziroma 30C kratkotrajno?
Vprašanje je koliko boš letel, če boš vedno polnil clice samo z 0,5C, posebej če rabiš kdaj napolniti tudi na terenu je to običajno prepočasi.
Vsekakor je Lipote možno polniti z veliko več kot 1C vendar je pri tem dobro vedno uporabljati balanserje. Hitro polnjenje vpliva na trajnost celic (vendar tega jaz še nisem opazil) a z enim paketom najbrž ne bomo leteli 5 let, v tem času bodo crknile že zaradi starosti.

Objavljeno: 15 Okt 2006, 13:37
Napisal/-a Električar
Glede na to, koliko jaz letim, bodo najbrž prej crknile od starosti po petih letih :D . Če sem prav razumel odgovor, lahko brez problema polnim z 1C, kar bom v bodoče tudi počel. Če bo kaj narobe, bom sporočil.

Objavljeno: 15 Okt 2006, 18:15
Napisal/-a Brane
Pri polnjenju z 1C res nebi smelo biti nobenih problemov.

Objavljeno: 17 Okt 2006, 16:49
Napisal/-a settler
Zanima me kako je iz dopolnenjem LiPo celic, ker tega še nisem zasledil.
Ali jih moram najprej sprazniti in nato polniti?

Objavljeno: 17 Okt 2006, 17:43
Napisal/-a Brane
Delno spraznjene Lipo celice se polnijo brez problema.

Objavljeno: 02 Nov 2006, 23:49
Napisal/-a roky9
zanima me ali morajobi biti celice popolnoma prazne za ponovno polnjenje? ali je dost da se pač opazi da se motor vrti počasi? moti me samo to ker ce cez nekaj sekund nazaj priklopim motor se s5 zavrti precej hitro za par sekund potem se pa s5 opočasni? a je to dovolj za ponovno polnjenje?

Objavljeno: 03 Nov 2006, 00:02
Napisal/-a mihah
Roky živjo,

če bi dobro prebral zadevo, bi ugotovil, da s takim ravnanjem kot ga opisuješ veselo uničuješ svoje Lipo akumulatorje. :D

Polniš lahko tudi 99 % polne akuje, nič ne škodi.

Razlaga pri tvojem opažanju:

Ko so Lipo akuji "prazni", se jim zelo poveča notranja upornost. Če jih obremeniš, se "sesede" napetost, vendar se kmalu ponovno "pobere".

Če obvladaš nemško, ti svetujem nakup revije Modell Sonderheft "Lipo-Technik"

Objavljeno: 03 Nov 2006, 00:10
Napisal/-a roky9
Hvala za odgovor sem namrec zacetnik z lipo! Ce sem pravilno razumel lahko polnim lipo akum. tudi ce ni popolnoma prazen?

Objavljeno: 03 Nov 2006, 00:12
Napisal/-a Matic M
Lipo cleice se NE SMEJO!!!! sprazniti pod 3V, potem jih imaš lahko samo še za experiamentiranje ;), če se spraznijo pod to napetost, jih ne boš mogel več napolnit ;),

LP

Objavljeno: 03 Nov 2006, 00:20
Napisal/-a roky9
trenutno majo napetost 10V. ampak nej bi bile prazne! drgac pa nej bi mele 11.1V. sam 1x sem jih nafilu

Objavljeno: 03 Nov 2006, 00:21
Napisal/-a mihah
Polne: 4,2 V/celico
Nazivno: 3,7 V/celico
Zame prazne v mirovanju: pod 3,5 V/celico

Objavljeno: 03 Nov 2006, 07:25
Napisal/-a raktivec
To pomeni, da jim koristi počitek z voltažo pod 3,5V?Slika
Če se prav spomnim sem v navodilih prebral nekaj drugega.