MORANE SAULNIER type N
Objavljeno: 21 Jun 2016, 21:34
O letalu ki bi moje udejstvovanje v zračnih bojih razširilo tudi na kategorijo WW1 sem razmišljal kar precej časa. Ker mi enako mero užitka, kot samo letenje, predstavlja tudi načrtovanje letal, sem želel tudi letalo za to kategorijo izdelati "iz nule" - vključno s samim načrtom. S takim pristopom je bilo eno od vodil pri izbiri modela, tudi "redkost" na modelarski sceni.
Morane Saulnier type N je enokrilno lovsko letalo francoske izdelave. Prvi primerki so v bojih sodelovali aprila 1915. Zaradi ogromnega spinerja in aerodinamične oblike je dobilo vzdevek "bullet". Letalom so značilne spinerje kasneje odstranjevali, saj so na ta način odpravili težave s pregrevanjem motorjev. Letalo je imelo eno strojnico pred pilotom, ki pa ni bila sinhronizirana z motorjem, zato je imel propeler, v liniji ognja, nameščene jeklene odbojne "kline". Letalo je bilo zahtevno za letenje; imelo je dokaj visoko pristajalno hitrost, zaradi "pendel" višinskega krmila, je bilo krmiljenje po višini nervozno, obenem pa je bilo letalo precej neodzivno po nagibu, saj je pilot s krmilno palico, namesto premikanja eleronov, nagib uravnaval z zvijanjem zadnjega roba krila. Del mehanizma za nagib (žice speljane prek škripcev in vzvodov) je na slikah dobro viden: tik za pilotom je na spodnji strani letala nosilec v obliki črke "V", prek katerega so speljane žice ki "krivijo" zadnji rob krila.
Zaradi izredno hitrega razvoja aviatike v tem obdobju, je bilo izdelanih le 49 letal Morane Saulnier tip N, saj je letalo kmalu dobilo naprednejše naslednike.
Pri gradnji sem se odločil za "hibrid" - trup je narejen iz EPP pene in prekrit s papirjem, krila so klasične gradnje - balza prekrita s folijo. Letalo ima električni pogon. Zaradi izjemno kratkega nosu letala sem, skladno z dopustnimi odstopanji navedenimi v pravilniku, krilo pomaknil nekoliko nazaj, saj bi bilo sicer nemogoče zagotoviti težišče na ustreznem mestu. Uspel sem izkoristiti prostor pod pokrovom motorja in ob motor namestil servo motorja za pogon repnih krmil in regulator motorja. Ravno tako je tik za požarno steno nameščena tudi pogonska baterija. Zaradi majhne razpetine kril pravega letala - 815cm, sem model zasnoval s krilom v enem kosu, kar pripomore k zmanjšanju teže in večji trdnosti, a je zaradi majhnosti vseeno enostaven za transport. Krilo je enostavno odstranljivo, saj je pritrjeno le z dvema PVC vijakoma.
Model je v uporabi že skoraj eno leto. Dejstvo da je to moj prvi model s kolesi in da z njim letim na tekmah v zračnih bojih, je botrovalo temu, da je že doživel tudi nekaj popravkov. V primerjavi z večjimi modeli (predvsem velikimi dvokrilci) ne dopušča tako počasnega leta, je pa izjemno vodljivo in dokaj trpežno.
Morane Saulnier type N je enokrilno lovsko letalo francoske izdelave. Prvi primerki so v bojih sodelovali aprila 1915. Zaradi ogromnega spinerja in aerodinamične oblike je dobilo vzdevek "bullet". Letalom so značilne spinerje kasneje odstranjevali, saj so na ta način odpravili težave s pregrevanjem motorjev. Letalo je imelo eno strojnico pred pilotom, ki pa ni bila sinhronizirana z motorjem, zato je imel propeler, v liniji ognja, nameščene jeklene odbojne "kline". Letalo je bilo zahtevno za letenje; imelo je dokaj visoko pristajalno hitrost, zaradi "pendel" višinskega krmila, je bilo krmiljenje po višini nervozno, obenem pa je bilo letalo precej neodzivno po nagibu, saj je pilot s krmilno palico, namesto premikanja eleronov, nagib uravnaval z zvijanjem zadnjega roba krila. Del mehanizma za nagib (žice speljane prek škripcev in vzvodov) je na slikah dobro viden: tik za pilotom je na spodnji strani letala nosilec v obliki črke "V", prek katerega so speljane žice ki "krivijo" zadnji rob krila.
Zaradi izredno hitrega razvoja aviatike v tem obdobju, je bilo izdelanih le 49 letal Morane Saulnier tip N, saj je letalo kmalu dobilo naprednejše naslednike.
Pri gradnji sem se odločil za "hibrid" - trup je narejen iz EPP pene in prekrit s papirjem, krila so klasične gradnje - balza prekrita s folijo. Letalo ima električni pogon. Zaradi izjemno kratkega nosu letala sem, skladno z dopustnimi odstopanji navedenimi v pravilniku, krilo pomaknil nekoliko nazaj, saj bi bilo sicer nemogoče zagotoviti težišče na ustreznem mestu. Uspel sem izkoristiti prostor pod pokrovom motorja in ob motor namestil servo motorja za pogon repnih krmil in regulator motorja. Ravno tako je tik za požarno steno nameščena tudi pogonska baterija. Zaradi majhne razpetine kril pravega letala - 815cm, sem model zasnoval s krilom v enem kosu, kar pripomore k zmanjšanju teže in večji trdnosti, a je zaradi majhnosti vseeno enostaven za transport. Krilo je enostavno odstranljivo, saj je pritrjeno le z dvema PVC vijakoma.
Model je v uporabi že skoraj eno leto. Dejstvo da je to moj prvi model s kolesi in da z njim letim na tekmah v zračnih bojih, je botrovalo temu, da je že doživel tudi nekaj popravkov. V primerjavi z večjimi modeli (predvsem velikimi dvokrilci) ne dopušča tako počasnega leta, je pa izjemno vodljivo in dokaj trpežno.