�Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

... pogovori radijsko vodenih pomanjšanih različicah pravih letal

Moderatorji: Pisaneli, igi

Odgovori
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

�Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Zanimivo letalo za nov projekt. Enostavna oblika kar vabi k gradnji v klasiki: vezana plošča, smrekove letvice, balza, folija....

Slika

Slika
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 27 Apr 2013, 20:15, skupaj popravljeno 2 krat.
Uporabniški avatar
Paps
Tekmovalec
Prispevkov: 444
Pridružen: 12 Jun 2008, 17:49
Kraj: Tržič

Re: �Л�НДЕНК� II. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Paps »

=D> :whistle:
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� II. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Slika
Dobil sem risbo letala v treh pogledih, tako da bo sedaj mogoče precej natančno izdelati maketo.
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 17 Maj 2013, 07:20, skupaj popravljeno 2 krat.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Risba letala v treh pogledih, narejena na osnovi skenirane originalne risbe:

Slika
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 17 Maj 2013, 07:21, skupaj popravljeno 2 krat.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Slovenj Gradčani in starejši piloti-poznavalci zgodovine, pozor!
Če ima kdo kakšne informacije o Ilindenki 2, jih bom zelo vesel!

Po podatkih iz registra jugoslovanskih jadralnih letal:
YU-3049 Ilindenka 2, VOC, AK Slovenj Gradec udes 6.62. kod Turiš. Vasi (YU-3049 Jastreb 54?)
je nekako razvidno, da je Ilindenka z zgornjih fotografij letela v VOC-u (Vazduhoplovni opitni centar Vršac), kasneje letela v aeroklubu Slovenj Gradec, kjer je imela nesrečo junija 1962, pri Turiš. vasi. Isto registrsko oznako naj bi imel tudi jastreb.
Turiška vas se nahaja okoli pol kilometra severovzhodno od jugozahodnega dela letalske steze. A je tu na forumu kakšen član AK Slovenj Gradec, ki bi raziskal arhive..povprašal starejše člane AK SG o tem?

Ilindenka 2 je bila menda sivomodre barve. Tako mi je povedal Neno. Seveda pa nimam podatka o temnem delu nosnega dela trupa.. po moje je to bila črna mat barva.. ali pa ne?

Najbrž je bila barva podobna temu Jastrebu:

Slika
Zadnjič spremenil Ultralajt, dne 17 Maj 2013, 07:23, skupaj popravljeno 1 krat.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Vedno bolj se nagibam k ideji, da bi odslej vse moje načrte izdelal v merilih 1:6, 1:4, 1:3 in 1:2.5
Tako bi imeli "standardni" jadralni modeli razpetine: 2.5, 3.75, 5 in 6 metrov.
S tem bi zadovoljil potrebe celotnega spektra ljubiteljev letečih maket. :D

Tole Ilindenko bom najprej zastavil v merilu 1:4, pri čemer bo velika nekako tako kot moja bivša Čaplja... ta pa je bila "univerzalna" kar se tiče transporta, letenja na pobočj, kot tudi v aerozapregi.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

:jumpjump: :jumpjump: :jumpjump:

Pred kake pol ure sem se pogovarjal po telefonu s Celjanom, ki je na tej Ilindenki pred mnogimi leti naredil enega od pogojev za srebrno C značko, trajanje leta (najmanj 5 ur v enem "kosu"... za tiste ki tega ne pznate).
Opisal mi je letalo, barvo, notranjost, instrumente, vtise o letenju... skratka , počutim se, kot da bi zadel na Lotu!

(Hvala Peter za emaile!!)

Mitja
Uporabniški avatar
drago
Razpravljalec
Prispevkov: 87
Pridružen: 01 Avg 2007, 21:04
Kraj: Celje
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a drago »

Ultralajt napisal/-a::jumpjump: :jumpjump: :jumpjump:

Pred kake pol ure sem se pogovarjal po telefonu s Celjanom, ki je na tej Ilindenki pred mnogimi leti naredil enega od pogojev za srebrno C značko, trajanje leta (najmanj 5 ur v enem "kosu"... za tiste ki tega ne pznate).
Opisal mi je letalo, barvo, notranjost, instrumente, vtise o letenju... skratka , počutim se, kot da bi zadel na Lotu!

(Hvala Peter za emaile!!)

Mitja
Se mi je kar zdelo,da si se menil z g. Karnerjem :lol: :lol: :lol:
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

drago napisal/-a:
Ultralajt napisal/-a::jumpjump: :jumpjump: :jumpjump:

Pred kake pol ure sem se pogovarjal po telefonu s Celjanom, ki je na tej Ilindenki pred mnogimi leti naredil enega od pogojev za srebrno C značko, trajanje leta (najmanj 5 ur v enem "kosu"... za tiste ki tega ne pznate).
Opisal mi je letalo, barvo, notranjost, instrumente, vtise o letenju... skratka , počutim se, kot da bi zadel na Lotu!

(Hvala Peter za emaile!!)

Mitja
Se mi je kar zdelo,da si se menil z g. Karnerjem :lol: :lol: :lol:
Ja, Peter me je povezal s še parimi starimi mački! :)

Najbolj si želim, da bi ti stari mački nekako "zapisali" svoje spomine, doživljaje, pustolovščine nam in našim zanamcem, da bi zadeve ne utonile v pozabo.
Danes, ko ima že vsak telefon kamero, to ni več neizvedljivo.

Ne bi rad, da bo zgodovina našega letalstva čez par deset let vsebovala samo imeni Edvard in Ivo. (ter Nasa -sponzor :lol: )

LP Mitja
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Delam na krilu, pravzaprav na dveh. Eno v merilu 1:4 in drugo v merilu 1:3.
Priponke
3D model krila. Na risbi niso prikazane stojina krila, zračna zavora in krivina na zaključku.
3D model krila. Na risbi niso prikazane stojina krila, zračna zavora in krivina na zaključku.
krilo3D.jpg (80.15 KiB) Pogledano 6356 krat
Preseki krila in pripadajoča rebra.
Preseki krila in pripadajoča rebra.
rebra in preseki.jpg (114.01 KiB) Pogledano 6356 krat
Uporabniški avatar
Jeans
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 03 Nov 2013, 17:30
Kraj: Trebnje

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Jeans »

@Ultralajt s katerim programom pa nameravaš načrtovati trup?
Lp, J
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Jeans napisal/-a:@Ultralajt s katerim programom pa nameravaš načrtovati trup?
V veliko pomoč sta mi programa DevWing za krila in repe, ter DevFus za trupe. Oba programa imata nekaj omejitev in pristopov k konstrukciji, ki mi niso všeč, zato "obdelam" določene stvari še sam naknadno po mojem "okusu". Kupil sem srednji različici programov. Najcenejši mi ne ponujata dovolj (nimata DXF izvoza), najdražja pa vsebuje CAM modul, ki ga ne rabim.

Programa imata bolj osnovna navodila za uporabo, zato se je treba kar par dni "igrat" s poskušanjem, da se spoznaš z načinom dela in pravim pristopom in vsemi možnimi funkcijami.
Uporabniški avatar
Jeans
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 03 Nov 2013, 17:30
Kraj: Trebnje

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Jeans »

Tudi jaz sem nekaj dni nazaj pridobil omenjena programa.
Jaz delam na Ka8b 1:4 in na devwing mi še kar gre, devfus pa še nisem najbolj spoznal.
Pri devwing imam največ problemov z zakrilci in delitvijo krila. Tudi zračne zavore bodo iziv.

Praviš, da določene stvari še naknadno obdelaš. Predvidevam, da kakšen drugi CAM program?
Pri Cirusu, ki si ga gradil sem videl zelo lepe rendre.
Lp, J
Uporabniški avatar
Jeans
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 03 Nov 2013, 17:30
Kraj: Trebnje

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Jeans »

@ultralajt kako kaj načrtovanje?

Zanima me, katera profila v korenu ter koncu krila nameravaš uporabiti?
Boš krilo tudi geometrijsko zvil?
Lp, J
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Jeans napisal/-a:@ultralajt kako kaj načrtovanje?

Zanima me, katera profila v korenu ter koncu krila nameravaš uporabiti?
Boš krilo tudi geometrijsko zvil?
Trenutno načrtujem jadralno letalo Galeb B.C.II, tako da Ilindenka čaka na vrsto. Oba projekta v bistvu rinem enega za drugim naprej.

Profil, ki ga uporabljam na oldtimerjih pa je moj MS-Vintage. na Čaplji se je dobro odrezal, še boljši pa bo na večjih modelih.
Enak profil bo uporabljen po celem krilu. Krilo ima na koncu negativno zvitje -1,5°, ni pa še dokončno zakoličeno.
Uporabniški avatar
Jeans
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 03 Nov 2013, 17:30
Kraj: Trebnje

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Jeans »

Aha, lepo!
Jaz sem na Ka8b predvidel HQ3/15 v korenu na HQ3.5/13 na koncu, z -1° zvitjem.
Kolikor sem na bral na netu naj bi bila ta kombinacija po večini ustrezna, vendar so mnenja različna, še posebej glede zvitja, izkušen pa nimam.
Za kakšen napotek se toplo priporočam!
Lp, J
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Ja, res so mnenja o tem zelo različna. Razlike so pa predvsem zaradi tega, ker vsak zase najbolj ve, kakšen model (kategorija, performanse, upravljivost, stabilnost, razpon hitrosti..) mu ustreza in ta svoj pogled potem tudi zagovarja. Ker je ta tema za mnoge "črna magija", se zanašajo na priporočila strokovnjakov, prijateljev, se naslanjajo na uspešne primerke, ali pa slepo zaupajo programom, za katere jim ni čisto povsem jasno, kako ti pridejo do rezultatov, oziroma ali je njihov konkretni izračun nekje v zlati sredini območja preračunavanja, ali pa je program že moral računati v območju, kjer rezultat ne more biti več verodostojen...

Jaz hočem, da so moji oldtajmer modeli pohlevni, pa magari na račun najboljše finese in finese pri večjih brzinah. Nimam rad občutka, da bo model zdaj-zdaj omahnil na krilo, če ga bom vlekel počasi in nizko. Pri oldtajmerjih je še posebej važno da pri letenju z njim uživamo, pe pa da švicamo v strahu, da ga sesujemo zaradi nepotrebnega pada v kovit tik pred pristankom.

Da najdem ustrezno zvitje, uporabim metodo, ki jo poznam in vem na kakih temeljih sloni (kar za uporabo popularnega XFLR oprograma ne velja! Mnogi ga uporabljajo(mo) in mu slepo zaupajo, a ne vedo če so rezultati še realni ali pa so že toliko eksotični, da jim ni več za zaupati verodostojnost)

Uporabljam metodo po Glauert-u. Program mi je naredil kolega Mitja. Ta preračunava porazdelitev aerodinamičnega vzgona vzdolž polrazpetine krila. Če želimo "krojiti" razmere na krilu pri največjih količnikih vzgona se le malo poigramo z aerodinamičnim in geometrijskim zvitjem, ter tako zelo hitro najdemo vrednosti, ki nas bodo zadovoljile. Program mi izračuna tudi dejanski skupni količnik vzgona in induciranega upora krila, ter še nekaj koristnih stvari (gradient vzgona..)

Slika
Slika: rdeča črta predstavlja največji možni količnik vzgona lokalnega aeroprofila. Črna črta predstavlja ralni lokalni količnik vzgona lokalnega aeroprofila pri trenutno opazovanem vpadnem kotu. Ko povečujemo vpadni kot, se črna črta v grafu dviguje. Na mestu (mestih), kjer se črna črta dotakne rdeče, se bo pojavilo odlepljanje zračnega toka od krila. Tam se začne stalling in se s povečevanjem vpadnega kota širi.
Če želimo pohlevno krilo, moramo skrojiti zvitje na tak način, da se odlepljanje zračnega toka od profila začne bliže trupa letala, ne pa na koncu in v bližini krilc.

Ampak, če res pretiravamo z zvitjem, potem se nam zgodi, da ko letimo z modelom z najvišjo hitrostjo, se bodo profili nekako "tepli" med seboj, kajti v korenu krila bomo imeli še vedno nek pozitiven vpadni kot, nekje blizu sredine bo ničla, na zaključkih krila, opa bo profil "oral" po zraku z negativnim vpadnim kotom. Saj bo s tem krilo še vedno imelo natanko toliko vzgona, kolikšna je masa modela, vendar pa bo imelo več profilnega upora, kot pa bi si želeli.

Zato je treba vedno pretehtati, kaj zares hočemo od modela in se na žalost odločiti za kompromis, ki nam zadovolji želje v nekem razponu hitrosti letenja. Če bomo vedno leteli bolj hitro.. ga nažigali, potem se odločimo za manjše zvitje, ali ga celo ne uporabimo, če želimo pa "cediti" model in pri tem biti povsem brezskrben, pa ga mora biti zadosti.

Mitja

P.S.: obstaja še en program.. Vortex
Priponke
Izračun
Izračun
program-glauert.jpg (184.6 KiB) Pogledano 5706 krat
Uporabniški avatar
Jeans
Začetnik
Prispevkov: 24
Pridružen: 03 Nov 2013, 17:30
Kraj: Trebnje

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Jeans »

Zanimivo, hvala!

Verjetno ne bom nikoli analitično pristopil k reševanju omenjenega problema.

A je Vortex univerzitetni program s command inputom?
Lp, J
Uporabniški avatar
pegasus
Dr. Modelar
Prispevkov: 2847
Pridružen: 14 Okt 2002, 01:00
Kraj: Heidelberg

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a pegasus »

Mimogrede, če ima kdo željo po analitičnem reševanju takih problemov, lahko ponudim ustrezno strojno opremo, če pa ste pisateljsko-birokratsko razpoloženi, pa mogoče še kako finančno spodbudo. Več info na ZS.
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

Jeans napisal/-a:Verjetno ne bom nikoli analitično pristopil k reševanju omenjenega problema.
Potem ti preostane povzemanje parametrov in strukture po uspešnih modelih in TLAR metodi :wink: ("That Looks About Right")
Jeans napisal/-a:A je Vortex univerzitetni program s command inputom?
http://www.academia.edu/2969988/A_Vorte ... plications

Za preprosta krila (samo en trapez in samo eno zvitje) pa je moj kolega dal v javno uporabo tale excel program: http://www2.arnes.si/~lzs1/aerodynamic/ ... UERT-A.zip
Ultralajt
Dr. Modelar
Prispevkov: 13475
Pridružen: 15 Nov 2004, 17:57
Kontakt:

Re: �Л�НДЕНК� 2. Merilo 1:4

Odgovor Napisal/-a Ultralajt »

pegasus napisal/-a:Mimogrede, če ima kdo željo po analitičnem reševanju takih problemov, lahko ponudim ustrezno strojno opremo, če pa ste pisateljsko-birokratsko razpoloženi, pa mogoče še kako finančno spodbudo. Več info na ZS.
Težko... danes se le redko kdo še potrudi. "Copy/Paste" je najbolj priljubljena metoda dela.

Sicer pa kapo dol za tvojo ponudbo! =D>
Odgovori

Vrni se na RV makete letal